Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

13 Μαρ 2014

Μυστικά για την ΔΕΠΥ που οι δάσκαλοί μου πρέπει να ξέρουν



Μυστικά για την ΔΕΠΥ που οι δάσκαλοί μου πρέπει να ξέρουν
Ένας μαθητής με ΔΕΠΥ εξηγεί στους δασκάλους τι μπορούν να κάνουν για να τον βοηθήσουν να «βγάλει» τον καλύτερο εαυτό του μέσα στην τάξη. 

Αγαπημένε μου δάσκαλε, καθώς προετοιμαζόμαστε για μια ακόμα μέρα στο σχολείο μαζί, μπορούμε να κάνουμε ένα μικρό διάλειμμα; Είδαμε μαζί τη λίστα για τα όσα θα χρειαστώ για τα θέματα της ημέρας. Τη δική σου λίστα την είδαμε; Και οι δυό μας πρέπει να νιώθουμε ότι έχουμε πετύχει. Αφού με βοήθησες να καταλάβω το πώς θέλεις να προετοιμάζομαι για το σχολείο, ορίστε μια λίστα που θα βοηθήσει εσένα. 

- Έχεις την προσοχή μου;
Είναι δύσκολο να το καταλάβεις πολλές φορές κοιτώντας με. Δεν έχω πολλές φορές οπτική επαφή μαζί σου και δεν κάθομαι στητός στο θρανίο μου. Ωστόσο, συνήθως, ακούω αυτά που λες. Αν δεν είσαι σίγουρος, ρώτα με τι είπες λίγο πριν. Είναι προτιμότερο από το να με ρωτάς αν προσέχω. Αν απαντήσω σωστά, τότε προσέχω. Αν δεν μπορώ να επαναλάβω την πληροφορία που είχες δώσει λίγο πριν, κέρδισε την προσοχή μου και παρουσίασέ την πάλι. Είναι πολύ δύσκολο να κάθομαι παθητικά και να μαθαίνω όσα μου παρουσιάζετε. Μερικές φορές χρειάζεται απλώς η επανάληψη, αφού έχεις κερδίσει την προσοχή μου, για να μάθω. Όσες περισσότερες όμως αισθήσεις εμπλέκεις στο μάθημα, τόσο πιο εύκολα συμμετέχω. Μην μου λες απλώς τι να κάνω, δείξτο μου κιόλας και μετά ζήτα μου να σου δείξω τι κατάλαβα. 

- Μήπως είμαι αφηρημένος ή μήπως δεν είμαι αρκετά... αφηρημένος;
Μερικές φορές δεν προσέχω γιατί είμαι αφηρημένος. Άλλες φορές χρειάζομαι έναν περισπασμό. Ένα απολύτως ήσυχο, ακίνητο περιβάλλον, μπορεί να κάνει τα αυτιά μου και τα μάτια μου να «τεντωθούν» για να εντοπίσουν πού πήγαν οι περισπασμοί. Αν υπάρχει κάτι να με απασχολεί διακριτικά – πχ δύο νομίσματα για να τα τρίβω μεταξύ τους ή ένα ζευγάρι ακουστικά για να ακούω απαλή μουσική- τότε ούτε αφηρημένος είμαι ούτε ψάχνω να βρω κάποιο ερέθισμα- περισπασμό. Είναι χαλαρός και σε εγρήγορση. 

- Μήπως έχω περίσσευμα ενέργειας ενώ κάθομαι ακίνητος;
Η ικανότητα προσοχής μου συνδέεται άμεσα με τα επίπεδα ενέργειάς μου. Το ξέρω ότι πρέπει να κάνω τις ασκήσεις μου καθισμένος στο θρανίο. Αν δεν μπορώ να κουνηθώ ενώ σκέφτομαι, η «μηχανή» μου τελικά θα σταματήσει Αν το μυαλό μου κολλήσει, άφησέ με να σηκωθώ, να κινηθώ προκειμένου να μπορέσω να ξαναγυρίσω στον στόχο μου. Κάποιες φορές ένα διάλειμμα με κίνηση – μερικά επιτόπου πηδηματάκια- πορεί να με βοηθήσουν να συνεχίσω την εργασία μου. Αυτός ο τρόπος με βοηθάει περισσότερο από το να μένω καθισμένος στο θρανίο μου χωρίς να μπορώ να κινηθώ μέχρι να τελειώσω αυτό με το οποίο ασχολούμαι. 

- Με διδάσκεις ή με ανακρίνεις;
Αυτά που έμαθα στο σχολείο πολλές φορές δεν φαίνονται, ούτε εγώ δεν το καταλαβαίνω ότι τα έμαθα. Πρέπει να με βοηθήσεις γα να τα δείξω. Όταν πρέπει να απαντήσω σε μια ερώτηση, κάνε την απάντηση να είναι ένας στόχος που θέλω να φτάσω και θα είμαι περήφανος όταν τα καταφέρω. Αλλά αν μου λες ότι δεν προσπαθώ αρκετά ή ότι δεν συνεργάζομαι, τότε τα κίνητρά μου για να μάθω μοιάζουν με αυτά ενός φυλακισμένου στο ανακριτικό δωμάτιο. Το να με ανακρίνεις δεν μου δίνει κίνητρο. Απλά με κάνει να μην θέλω να προσπαθήσω. Πρέπει να νιώθω ότι με καθοδηγείς για να βρω τις απαντήσεις. 

- Δώσε μου το σωστό είδος προσοχής:
Χρειάζομαι περισσότερη ενθάρρυνση και βοήθεια από τους συμμαθητές μου. Μερικές φορές τραβάω την προσοχή χωρίς να το θέλω, πχ όταν κοιτάζω αφηρημένος το κενό ή κουνιέμαι. Χρειάζομαι να με ενθαρρύνεις υπομονετικά, όχι να μου κάνεις παρατηρήσεις. Θέλω να τα καταφέρω. Δεν συμπεριφέρομαι έτσι γιατί δεν σε σέβομαι ή θέλω να σε εκνευρίσω. Το μυαλό μου δουλεύει διαφορετικά, αλλά δουλεύει και μπορώ να καταλάβω πότε κάποιος ενήλικας δεν με συμπαθεί. Αν είστε με το μέρος μου, θα το νιώσω και θα προσπαθήσω πραγματικά πάρα πολύ. 

Απόδοση του άρθρου "ADHD Secrets My Teacher Should Know" των Josh και Melinda Boring

Ιωάννα Αγγέλου
Ειδική Παιδαγωγός