Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

4 Ιουν 2016

Δραστηριότητες για να βοηθήσουμε ένα παιδί με αυτισμό στην εφηβεία

Στην εφηβεία, όπως και στη νηπιακή ηλικία, το κύριο αναπτυξιακό ζήτημα είναι η αυτονομία, παράλληλα με την αναζήτηση της ταυτότητας. Ο έφηβος δεν είναι πια παιδί, αλλά ούτε και ενήλικας. Ο έφηβος χρειάζεται να πάρει πρωτοβουλίες, ενώ αναπτύσσει πλέον σημαντικές σχέσεις και με άτομα εκτός οικογένειας. Οι φίλοι του και η συμπεριφορά τους απέναντι του είναι πλέον πολύ σημαντικές γι’ αυτό.
Οι έφηβοι που ανήκουν στο φάσμα του αυτισμού αντιμετωπίζουν καθημερινά δυσκολίες στην κοινωνικοποίηση και την αισθητηριακή επεξεργασία. Οι ακόλουθες προτάσεις προέρχονται από εργοθεραπευτές που εργάζονται με εφήβους που ανήκουν στο αυτιστικό φάσμα.
1. Στόχος:  Να βοηθήσουμε τον/την έφηβο να συμμετέχει σε δραστηριότητες με άλλους εφήβους.
Προτεινόμενες δραστηριότητες:

  • Εξασκείστε τους εφήβους με αυτισμό να αντιμετωπίζουν τις δυσκολίες που ενδέχεται να προκληθούν από τις αισθητηριακές εμπειρίες με άλλους εφήβους (π.χ. ρούχα με έντονα χρώματα, δυνατή μουσική).
  • Οργανώστε συναντήσεις με μία ομάδα εφήβων (αγόρια και κορίτσια) σε ένα γνώριμο μέρος το οποίο δεν θα του προκαλέσει στρες.

  • Οι ομαδικές δραστηριότητες προτείνεται να είναι σύντομες και οργανωμένες. Ακόμα, προβλέψτε τον τρόπο με τον οποίο ο έφηβος με αυτισμό μπορεί να αποχωρήσει από την ομάδα, μειώνοντας με αυτό τον τρόπο το ενδεχόμενο στρες.

Τι μπορεί να προσφέρει ο εργοθεραπευτής:

  • Να αναπτύξει στρατηγικές προκειμένου να ξεπεραστούν οι ενδεχόμενες δυσκολίες. Για παράδειγμα, σε περίπτωση που ο αυτιστικός έφηβος χρειάζεται περισσότερο χώρο στο λεωφορείο, ο εργοθεραπευτής θα πρέπει να βοηθήσει τον έφηβο να εκφράσει τις προτιμήσεις του, όπως το να διαλέξει μία νέα θέση, να σταθεί όρθιος αντί να κάτσει κ.ο.κ.
  •   Να αναγνωρίσει τις δραστηριότητες που ταιριάζουν στο κάθε άτομο, ενώ παράλληλα να προσπαθήσει να ενθαρρύνει το άτομο να συμμετέχει σε αυτές (π.χ. να κρατά τους πόντους σε έναν αγώνα μπάσκετ, να σχεδιάσει τα φυλλάδια για μία διοργάνωση).
  • Να οργανώσει το πλαίσιο της ομάδας που θα συμμετάσχει και να φροντίσει ώστε η συμμετοχή του να είναι επιτυχημένη: να εκπληρωθούν, δηλαδή, οι κοινωνικές προσδοκίες που θα έχει, να φέρει σε πέρας τις υποχρεώσεις του κ.λπ.
  • Να ενθαρρύνει την οικογένεια του εφήβου να πάρει μέρος στις δραστηριότητες, εξηγώντας τους κανόνες, δίνοντας παραδείγματα σε κάποιες από αυτές τις συναντήσεις και βοηθώντας τον μαθητή να κατανοήσει τις διαφορετικές αντιδράσεις που μπορεί να έχει κάθε μέλος μιας ομάδας σε διαφορετικές συνθήκες.
Η συνέχεια εδώ