Οχι όµως από το σανίδι – πώς άλλωστε, αφού έχουν περάσει 87 χρόνια από τον θάνατό της – αλλά ως πρωταγωνίστρια της νέας έκθεσης που εγκαινιάζει η Εθνική Πινακοθήκη υπό τον τίτλο «Παρίσι 1900, Αρ Νουβώ και Μοντερνισµός».
Η γοητευτική Σάρα Μπερνάρ όµως δεν αποκαλύπτεται µόνο ως µοντέλο για τον ζωγράφο φίλο της Ζορζ Κλαρέν (1876) σε ένα πορτρέτο του ύψους 2,5 µ. αλλά και µε µια άλλη, λιγότερο γνωστή, ιδιότητά της. Εκείνη της γλύπτριας καθώς δίπλα στον πίνακα του Κλαρέν παρουσιάζεται µία από τις σπάνιες δηµιουργίες της: το µπούστο του δραµατουργού Βικτοριέν Σαρντού µε τον οποίο είχε συνεργαστεί στενά. Κατά τη διάρκεια της παράστασης της «Τόσκα» δε, που έφερε την υπογραφή του, στο Ρίο ντε Τζανέιρο ήταν που εκείνη τραυµατίστηκε όταν έπεσε στην τελευταία σκηνή του έργου. Τραύµα το οποίο δεν θεραπεύτηκε ποτέ και οδήγησε στον ακρωτηριασµό της.
Αλλες µε δαντελένια φορέµατα και οµπρελίνα, άλλες µε ζιπ κιλότ για να µπορούν εύκολα να ανεβαίνουν στο ποδήλατό τους, άλλες έτοιµες για µια βόλτα µε το άλογο και άλλες έτοιµες να σαγηνεύσουν τον θεατή µε το τριαντάφυλλο στο στήθος, όλες τους φέρουν διάσηµες υπογραφές καθώς πρόκειται για θησαυρούς που ζωγράφισαν καλλιτέχνες όπως ο Πιερ Ογκίστ Ρενουάρ, ο Πιερ Μπονάρ και η πρωτοπόρος των ιµπρεσιονιστών, παραγνωρισµένη Μπερτ Μορισό. Παριζιάνες οι οποίες µέσα από τον διαφορετικό τρόπο µε τον οποίο ντύνονται δείχνουν πώς αλλάζει η µόδα σε µια εποχή µεταβατική, στο γύρισµα του αιώνα, κατά την οποία, όπως και η νοοτροπία, από τη µια πατά στον παρελθόν και ταυτοχρόνως κάνει ανοίγµατα στο µέλλον.
«Παρίσι 1900, Αρ Νουβώ και Μοντερνισµός, θησαυροί από το Petit Palais και το Μουσείο Καλών Τεχνών της Πόλης του Παρισιού» στην Εθνική Πινακοθήκη (Βασ.
Κωνσταντίνου 50). Εως 28/2