Ψήφισμα της Γενικής Συνέλευσης Ειδικής Σύνθεσης του Διδασκαλείου «Δ. Γληνός»
του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης στο ΑΠΘ
Η Γενική Συνέλευση Ειδικής Σύνθεσης (Γ.Σ.Ε.Σ.) του Διδασκαλείου ‘Δ. Γληνός’ του Π.Τ.Δ.Ε. στο Α.Π.Θ. που συνήλθε στις 11 Φεβρουαρίου 2011 συζήτησε την απόφαση του Υ.Π.ΔΜ.Θ. για την αναστολή των εξετάσεων εισαγωγής των μετεκπαιδευομένων στα Διδασκαλεία, όπως αυτή αποτυπώνεται στο έγγραφο που ο Γ.Γ. του Υ.Π.ΔΜ.Θ. απέστειλε στις 9 Φεβρουαρίου 2011 στη Διδασκαλική Ομοσπονδία. Υπό το φως των νέων αυτών εξελίξεων και σε συμφωνία με τις θέσεις που έχουν διατυπωθεί από τη Σύνοδο των Προέδρων των Παιδαγωγικών Τμημάτων και Διδασκαλείων στη Θεσσαλονίκη, η Γ.Σ.Ε.Σ τονίζει τα εξής:
- Τα Διδασκαλεία συνιστούν μια σημαντική δημόσια ακαδημαϊκή δομή που, με τα εχέγγυα της επιστημονικής εγκυρότητας, λειτούργησε και λειτουργεί επιφέροντας ουσιαστικές και μακροχρόνιες αλλαγές στην εκπαίδευση εκ των έσω. Τα Διδασκαλεία έχουν συμβάλει αποφασιστικά στον επαναπροσδιορισμό του ρόλου του/της εκπαιδευτικού ως διανοούμενου και ως φορέα αλλαγών στη σχολική μονάδα, ως ενεργού υποκειμένου που δίδει έμφαση στον κριτικό λόγο, τη δημιουργικότητα και την παιδαγωγική αυτονομία των μαθητών/-τριών.
- Προτείνουμε τη μετεξέλιξη του θεσμού των Διδασκαλείων προς την κατεύθυνση που περιγράφεται στην απόφαση της Συνόδου των Προέδρων των Παιδαγωγικών Τμημάτων και των Διδασκαλείων, έτσι ώστε να ανταποκρίνεται στη διαρκώς μεταβαλλόμενη εκπαιδευτική πραγματικότητα. Οφείλουμε, ωστόσο, να αναγνωρίσουμε ότι τα Διδασκαλεία μέσα από τη μακρόχρονη λειτουργία τους εμπλούτισαν την πρωτοβάθμια εκπαίδευση με εκπαιδευτικούς και στελέχη (σχολικούς συμβούλους, προϊσταμένους διευθύνσεων κλπ.) που είναι σε θέση να υλοποιούν διάφορα καινοτόμα προγράμματα, συμβάλλοντας στη συνεχή ανατροφοδότηση του σχολείου με το Πανεπιστήμιο. Ως εκ τούτου, η Γ.Σ.Ε.Σ. εκφράζει τη δυσαρέσκειά της για το ότι η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου προχωρά χωρίς επαρκή αιτιολόγηση στην κατάργηση ενός θεσμού που έχει καταξιωθεί στη συνείδηση των εκπαιδευτικών ως ο μοναδικός θεσμός που ανανεώνει τις γνώσεις τους σε συνθήκες ακαδημαϊκής ελευθερίας. Επιπλέον, με το να υποστηρίζει ότι τα Διδασκαλεία δεν ανταποκρίνονται στις πραγματικές ανάγκες των εκπαιδευτικών, το Υ.Π.ΔΒ.Θ. φαίνεται έμμεσα να απαξιώνει έναν θεσμό που έχει μπολιάσει τον εκπαιδευτικό κλάδο με ένα δυναμικό θετικά διακείμενο σε αλλαγές και ρήξεις με παραδοσιακές πρακτικές, καθώς και με κριτική αναστοχαστική στάση απέναντι στο ρόλο τους, στο δημόσιο σχολείο και στις προκλήσεις που η σύνθετη σχολική πραγματικότητα θέτει.
- Εκκινώντας από τη θέση ότι ο προσδιορισμός των «πραγματικών αναγκών των εκπαιδευτικών» συνιστά μια βαθύτατα πολιτική πράξη, φρονούμε ότι στόχος της μετεκπαίδευσης δεν είναι η διαμόρφωση του/της επαρκώς καταρτισμένου/ης (σύμφωνα με τις τρέχουσες κάθε φορά εξελίξεις) εκπαιδευτικού στο πλαίσιο βραχύχρονων προγραμμάτων με στενά εργαλειακό περιεχόμενο. Αντίθετα, υποστηρίζουμε μια ανθρωπιστικού χαρακτήρα μετεκπαίδευση που επιδιώκει τη διαμόρφωση εκπαιδευτικών με αυτενέργεια, με δεξιότητες κριτικής ανάγνωσης της σχολικής πραγματικότητας και αναστοχασμού του τρόπου που οι ίδιοι/-ες σε συνεργασία με τους μαθητές και τις μαθήτριες συνδιαμορφώνονται ως κοινωνικά υποκείμενα. Απαραίτητη προϋπόθεση για την υλοποίηση των στόχων αυτών είναι η απαλλαγή των εκπαιδευτικών από τα διδακτικά τους καθήκοντα και το άγχος της καθημερινής πράξης.
Με βάση τις παραπάνω θέσεις, υποστηρίζουμε ότι κάθε προσπάθεια μετεξέλιξης ενός τόσο σημαντικού θεσμού δεν μπορεί να συντελείται παρά μόνο με το θεσμό αυτό, τα Διδασκαλεία, εν λειτουργία. Καλούμε, επομένως, το Υπουργείο να προβεί στη διενέργεια του σχετικού διαγωνισμού.
Ζητούμε, επιπλέον, από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου να λάβει υπόψη, αφενός, την εκπεφρασμένη κοινή πρόταση των Προέδρων των Παιδαγωγικών Τμημάτων και των Διδασκαλείων (όπως αποτυπώθηκε στη Σύνοδο της Θεσσαλονίκης) και, αφετέρου, να συνεργαστεί με τους/τις Προέδρους των Διδασκαλείων έτσι ώστε μέσα από τη δημόσια διαβούλευση να προκύψει μια κοινά αποδεκτή προσέγγιση για τη μετεξέλιξη του θεσμού της μετεκπαίδευσης προς όφελος της εκπαίδευσης στη χώρα μας αλλά και της παιδείας γενικότερα.