Το παιδί πρέπει να είναι πανέτοιμο δύο τουλάχιστον εικοσιτετράωρα πριν χτυπήσει το σχολικό κουδούνι. Αυτό τονίζει η επίκουρη καθηγήτρια Παιδιατρικής του Πανεπιστημίου Αθηνών Πόπη Αναστασέα-Βλάχου και εξηγεί: «Eάν είστε ακόμα σε διακοπές, θα πρέπει να επιστρέψετε λίγες μέρες νωρίτερα και όχι την προηγουμένη της έναρξης του σχολείου. Επίσης, θα πρέπει να αρχίσετε σιγά σιγά να προσαρμόζετε τα ωράρια ύπνου του παιδιού σε εκείνα της σχολικής χρονιάς, π.χ. πηγαίνοντας στο κρεβάτι μία ώρα πιο νωρίς κάθε βράδυ».
Παράλληλα, θα πρέπει να ασχοληθείτε έγκαιρα με τις απαραίτητες ιατρικές εξετάσεις. «Να ελέγξετε το βιβλιάριο του παιδιού για να δείτε ποια εμβόλια πρέπει να κάνει», συνιστά η κ. Βλάχου. «Εάν το παιδί πηγαίνει για πρώτη φορά στο σχολείο, πρέπει να το πάτε στους ειδικούς γιατρούς για τον έλεγχο της όρασης και της ακοής του. Εάν πρόκειται να ασχοληθεί με κάποιο άθλημα, είναι αναγκαία και η καρδιολογική εξέταση».
Mην ξεχνάτε ποτέ πόσο σημαντικό για την καλή απόδοση του παιδιού στα μαθήματα είναι ένα καλό πρωινό, που πρέπει να περιλαμβάνει γάλα, γιαούρτι ή τυρί, ψωμί με μέλι ή σπιτική μαρμελάδα και φρέσκο χυμό ή φρούτο.
«Οι γονείς πρέπει πρώτα απ’ όλα να βοηθήσουν τα παιδιά να οργανωθούν για το σχολείο, όχι μόνο την πρώτη μέρα, αλλά τον πρώτο καιρό», τονίζει η καθηγήτρια Σχολικής Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών Φρόσω Μόττη-Στεφανίδη. «Από τη σχολική τσάντα (που είναι σημαντικό κομμάτι αυτής της οργάνωσης) έως τη μελέτη στο σπίτι. Εναν - δυο μήνες μετά την έναρξη τη χρονιάς, πρέπει να επισκεφθούν το σχολείο για να ενημερωθούν για το παιδί, αλλά και να βοηθήσουν τον δάσκαλο να το καταλάβει. Καλό είναι επίσης να προσκαλέσουν ύστερα από μια - δυο εβδομάδες μερικά παιδιά από το σχολείο στο σπίτι, ώστε να υπάρχει μια κοινωνική αλληλεπίδραση. Τέλος, είναι απαραίτητο να βρίσκεται όλη η οικογένεια μαζί στο σπίτι μια φορά την ημέρα για ένα γεύμα, κατά τη διάρκεια του οποίου οι γονείς θα ακούν το παιδί για τη ζωή του στο σχολείο, ώστε να βρίσκουν λύσεις στα προβλήματα προτού αυτά εδραιωθούν».
Τα λάθη που κάνουν συνήθως οι γονείς, όπως επισημαίνει η κ. Μόττη, είναι τα εξής: 1) Πιέζουν το παιδί να ανταποκριθεί αμέσως στις υποχρεώσεις του στο σχολείο, ενώ χρειάζεται μια σταδιακή προσαρμογή. 2) Δεν καταλαβαίνουν ότι κάθε παιδί είναι διαφορετικό και ότι ανάλογη με την ηλικία, την προσωπικότητα και τις προηγούμενες εμπειρίες του είναι και η βοήθεια που χρειάζεται να του δώσουν.
Η Αμερικανική Εταιρεία Παιδιατρικής δίνει στους γονείς τις εξής συμβουλές:
Η πρώτη ημέρα
* Για να κάνετε ευκολότερη την πρώτη μέρα στο σχολείο, θυμίστε στο παιδί σας ότι δεν είναι ο μόνος μαθητής που θα αισθάνεται λίγο δύσκολα.
* Τονίστε του τις θετικές όψεις της έναρξης του σχολείου, όπως π.χ. ότι θα δει όλους τους παλιούς φίλους του (ή τις φίλες της) και θα συναντήσει καινούργιους. Ανανεώστε τις θετικές μνήμες παλαιότερων ετών στο σχολείο ή στο νηπιαγωγείο.
* Αναζητήστε ένα άλλο παιδί από τη γειτονιά που πάει στο ίδιο σχολείο για να πάνε μαζί.
* Περπατήστε μαζί του ή πηγαίνετέ το την πρώτη μέρα έως το σχολείο με το αυτοκίνητο, εάν αισθάνεστε ότι το παιδί το θέλει. Η σωστή τσάντα
* Διαλέξτε μια τσάντα πλάτης, με φαρδείς και παχείς ιμάντες ώμου.
* Βοηθήστε το παιδί να οργανώσει το γέμισμα της τσάντας, χρησιμοποιώντας όλα τα διαμερίσματά της. Μάθετε στο παιδί να βάζει τα πιο βαριά βιβλία πιο κοντά στο κέντρο της πλάτης.
* Η τσάντα δεν πρέπει να ζυγίζει ποτέ παραπάνω από το 10%-20% του σωματικού βάρους του παιδιού σας.
* Μάθετε στο παιδί να χρησιμοποιεί πάντα και τους δύο ιμάντες ώμου (η ανάρτηση από τον έναν ώμο κουράζει τους μυς).
* Εάν το παιδί μεταφέρει πολλά βιβλία, αγοράστε του μια τσάντα πλάτης με ροδάκια, εφόσον το σχολείο το επιτρέπει. Στον δρόμο προς το σχολείο
* Εάν το σχολικό λεωφορείο έχει ζώνες ασφαλείας, βεβαιωθείτε ότι το παιδί τις χρησιμοποιεί πάντα. Εάν δεν έχει, ζητήστε από το σχολείο να φροντίσει για την τοποθέτησή τους.
* Μάθετε στο παιδί να περιμένει έως ότου το σχολικό σταματήσει πριν το πλησιάσει, καθώς και να μην κινείται γύρω από το λεωφορείο.
* Βεβαιωθείτε ότι το σχολικό παίρνει το παιδί από μέρος με ασφαλή πρόσβαση, τόσο στο σπίτι όσο και στο σχολείο.
* Εάν πηγαίνετε το παιδί στο σχολείο με το αυτοκίνητό σας, φροντίστε να φορά πάντα ζώνη ασφαλείας κατάλληλη για την ηλικία του.
* Εάν το παιδί είναι μεγάλο και πηγαίνει με τα πόδια, βρείτε την πιο ασφαλή διαδρομή και θυμίστε του να περιμένει πάντα να αδειάζει ο δρόμος από αυτοκίνητα πριν τον περάσει. Το κολατσιό
* Εάν η καντίνα του σχολείου δεν έχει υγιεινά προϊόντα (όπως κουλούρια, χυμοί φρούτων, γαλακτοκομικά προϊόντα, νερό κ.ά.), ζητήστε το από το σχολείο. * Εάν το παιδί είναι μικρό, να του δίνετε κολατσιό από το σπίτι.
* Ενημερώστε τα μεγαλύτερα παιδιά για τις επιπτώσεις της κακής διατροφής (π.χ. ότι εάν πίνουν ένα αναψυκτικό την ημέρα, αυξάνουν τις πιθανότητες να γίνουν παχιά κατά 60%). Οι συνήθειες μελέτης
* Δημιουργήστε στο σπίτι περιβάλλον ευνοϊκό για μελέτη (χωρίς θόρυβο, λογομαχίες κ.ά.).
* Διαμορφώστε (τουλάχιστον για τους μεγαλύτερους μαθητές) έναν μόνιμο χώρο μελέτης, στο δωμάτιό τους ή σε άλλο ήσυχο μέρος του σπιτιού.
*Να βάζετε ως κανόνα ότι η τηλεόραση δεν πρέπει να είναι ποτέ ανοικτή κατά την ώρα της μελέτης.
* Προσπαθήστε να είστε διαθέσιμοι για να απαντάτε στις ερωτήσεις τους και να προσφέρετε βοήθεια στα παιδιά, ποτέ όμως μην κάνετε τη δουλειά τους. Η σχέση με τους συμμαθητές
* Να μάθετε στο παιδί πώς να μένει ψύχραιμο σε δύσκολες καταστάσεις (εκφοβισμός, συχνά πειράγματα από άλλα παιδιά κ.ά.), να λέει καθαρά σε όσα παιδιά το πειράζουν ότι δεν του αρέσει η συμπεριφορά τους και να φεύγει μακριά τους.
* Εάν το παιδί σας αναφέρει βία από άλλα παιδιά, συζητήστε το με τους υπεύθυνους του σχολείου.
* Μάθετε στο παιδί πότε και πώς να ζητά βοήθεια από ενήλικους.
* Να το ενθαρρύνετε να κάνει παρέα με παιδιά που συμπεριφέρονται καλά.
* Να είστε πρότυπο για το παιδί στο πώς λύνετε μια διαφορά χωρίς απειλές και βία.
* Εάν το παιδί σας φερθεί άσχημα σε συμμαθητή του, να μη χρησιμοποιείτε σωματική τιμωρία, αλλά στέρηση ορισμένων προνομίων του.
* Να βάζετε σταθερά όρια στην τυχόν επιθετική συμπεριφορά του προς τους άλλους. Μετά το σχολείο
* Στο Δημοτικό και στα πρώτα χρόνια του Γυμνασίου, τα παιδιά χρειάζονται επίβλεψη από έναν υπεύθυνο ενήλικο πριν από το σχολείο (για να ετοιμαστούν και να πάνε με ασφάλεια) και μετά γυρνώντας στο σπίτι.
* Τα παιδιά της προεφηβικής ηλικίας (11-12 ετών) δεν θα πρέπει να επιστρέφουν σε ένα άδειο σπίτι το απόγευμα.
* Σε περιπτώσεις που η επίβλεψη από κοντά είναι πολύ δύσκολη, θα πρέπει να γίνεται τουλάχιστον από απόσταση (π.χ. συνεννοηθείτε με έναν συγγενή ή έμπιστο γείτονα για να ελέγχετε την ώρα επιστροφής του παιδιού από το σχολείο, καθώς και με το παιδί από το τηλέφωνο για τη μελέτη και το φαγητό του).
* Εάν διαλέξετε να μένει το παιδί για μελέτη στο σχολείο, ρωτήστε για την αναλογία μαθητών - προσωπικού, την εκπαίδευση των επιβλεπόντων και την ασφάλεια του χώρου.
Πηγή: ta nea.gr
Πηγή: ta nea.gr