Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Ειδήσεις Google

4 Αυγ 2011

Οι «έξυπνες» πόλεις της Ελλάδας

Τρίκαλα, Ιωάννινα, Λάρισα, Βέροια και Ηράκλειο Κρήτης έχουν φέρει το μέλλον πιο κοντά, προσφέροντας ένα σύγχρονο περιβάλλον διαβίωσης και εργασίας στους δημότες τους, στις επιχειρήσεις αλλά και στους επισκέπτες τους

ΡΕΠΟΡΤΑΖ: ΖΩΗ ΛΙΑΚΑ

Τηλεϊατρική, οπτικός δακτύλιος, ευφυείς μεταφορές, on line συνεδριάσεις, μέχρι και e-αναζήτηση χαμένου κατοικίδιου: για τις περισσότερες πόλεις αυτές οι υπηρεσίες μπορεί να φαντάζουν επιτεύγματα του μακρινού μέλλοντος. Υπάρχουν όμως κάποιες - έστω και λίγες - που κατάφεραν να τα προσφέρουν στους δημότες τους. Και είναι στην Ελλάδα. Τα Ιωάννινα, η Βέροια, το Ηράκλειο Κρήτης, η Λάρισα αλλά και τα Τρίκαλα δημιουργούν το μπλοκ των «έξυπνων» πόλεων.
 
Μάλιστα ο Δήμος Τρικάλων των 53.000 κατοίκων κατάφερε να πιστοποιήσει τις προηγμένες για τα ελληνικά δεδομένα τεχνολογίες με διεθνείς διακρίσεις
Εχει χαρακτηριστεί ως ο πιο high tech δήμος της χώρας λόγω των τεχνολογικών προϊόντων που δίνει στους πολίτες του. Ο Δήμος Τρικάλων γι' αυτό του το έργο έχει διακριθεί στον διαγωνισμό Intelligent Community» και έχει συμπεριληφθεί για τρία συνεχόμενα χρόνια, από το 2009 ως και φέτος, στις 21 πιο έξυπνες πόλεις του κόσμου. Ο Οδυσσέας Ράπτης, διευθύνων σύμβουλος της e-Trikala - της εταιρείας που διαχειρίζεται την τεχνολογία του δήμου - επισημαίνει ότι «η τηλεϊατρική, η τηλεπρόνοια, ο οπτικός δακτύλιος, οι ευφυείς μεταφορές, αλλά και οι οn line συνεδριάσεις του δημοτικού συμβουλίου είναι μερικά από εκείνα που κάνουν πιο εύκολη την καθημερινότητά μας».
Η ποιότητα των υπηρεσιών του δήμου δεν άλλαξε ούτε επηρεάστηκε από την οικονομική κρίση. «Η τεχνολογία από μόνη της λειτουργεί με πολύ χαμηλότερο κόστος από οποιαδήποτε άλλη μορφή συνδιαλλαγής. Η εξυπηρέτηση από απόσταση που προσφέρει η τεχνολογία είναι αρωγός στα μειωμένα κονδύλια με τα οποία είμαστε υποχρεωμένοι να ζήσουμε από εδώ και πέρα».
Από τον δήμο σχεδιάζονται μερικές ακόμη υπηρεσίες. Σύντομα θα εγκατασταθούν συστήματα τηλεματικής: με τη βοήθεια, δηλαδή, κατάλληλων συσκευών και της ασύρματης επικοινωνίας δίνεται η δυνατότητα να ελέγχεται η κυκλοφορία, τα καύσιμα και να υπάρχει γενικά πλήρης έλεγχος ενός οχήματος. Ακόμη, θα μπουν κατάλληλες συσκευές στους κάδους απορριμμάτων που θα δίνουν τη θέση τους αλλά και το πλήρες βάρος τους για τη σωστή αξιοποίηση των δρομολογίων. To δεύτερο πρόγραμμα που εγκρίθηκε είναι το Infotubes. Αφορά την κατηγορία του πολιτισμού, αφού σε συγκεκριμένες θέσεις του Δήμου Τρικάλων, κυρίως τουριστικές, θα εγκατασταθούν συσκευές οι οποίες μέσω bluetooth θα στέλνουν σε κινητά τηλέφωνα κατάλληλη εφαρμογή ώστε ο πολίτης-επισκέπτης να λαμβάνει πληροφορίες για την περιοχή στην οποία βρίσκεται.

Τηλεϊατρική στη Λάρισα. Και αυτή η θεσσαλική πόλη κάνει τη δική της διαδρομή στους δρόμους της... τεχνολογίας, παρέχοντας στους δημότες της υπηρεσίες που αλλάζουν την ποιότητα της ζωής τους. «Μέσα από την ιστοσελίδα του δήμου παρέχεται πρόσβαση στα δεδομένα του GIS - συστήματα γεωγραφικών πληροφοριών - του δήμου για τα πολεοδομικά στοιχεία καθώς επίσης και το έργο ψηφιοποίησης της συλλογής της Δημοτικής Πινακοθήκης», εξηγεί ο Γιώργος Οικονομίδης, πολιτικός μηχανικός και διευθυντής επιχειρησιακού σχεδιασμού του Δήμου Λάρισας. Στις σχετικές δραστηριότητες του δήμου περιλαμβάνεται επίσης υποδομή παρακολούθησης του στόλου οχημάτων (περίπου 150 οχήματα) με καταγραφή θέσης, ταχύτητας και ενδείξεις διαφόρων αισθητήρων σχετικά με πιθανά προβλήματα. Σύμφωνα με τον κ. Οικονομίδη «υπάρχει επίσης δίκτυο οπτικών ινών και δίκτυο περίπου 20 σταθμών δωρεάν ασύρματου Ιnternet (wifi) σε κεντρικά σημεία». Οι δημότες της Λάρισας έχουν επίσης την δυνατότητα της τηλεϊατρικής αλλά κι ενός συστήματος επικοινωνίας με ομάδες ανθρώπων που πάσχουν από Αλτσχάιμερ ή κατάθλιψη. «Με τη βοήθεια ενός κουμπιού που πατούν απαντά η τηλεφωνήτρια του ΟΤΕ και τους κρατάει συντροφιά ώσπου να ενημερωθούν οι συγγενείς τους».

Η πύλη του Ηρακλείου. Με τη δημιουργία της διαδικτυακής πύλης του Δήμου Ηρακλείου Κρήτης άρχισε η παροχή ηλεκτρονικών υπηρεσιών στους πολίτες. Ο Κώστας Μοχιανάκης, προϊστάμενος πληροφορικής του Δήμου Ηρακλείου, αναφέρει ότι «όσον αφορά την εξυπηρέτηση πολιτών στις συναλλαγές τους με τις δημοτικές υπηρεσίες προσφέρονται 163 υπηρεσίες πληροφόρησης και παροχής αιτήσεων σε ψηφιακή μορφή, 29 υπηρεσίες υποβολής αιτήσεων με ηλεκτρονικό τρόπο και ηλεκτρονικές πληρωμές. Από τον δήμο παρέχονται υπηρεσίες ηλεκτρονικών διαβουλεύσεων, ψηφοφοριών, εύρεσης των αποφάσεων των συλλογικών οργάνων, παρουσίασης όλων των καλλιτεχνών της πόλης με το έργο τους αλλά και τα καθημερινά γεγονότα στην πόλη. Όπως επισημαίνει ο κ. Μοχιανάκης, χαρακτηριστική είναι η δυνατότητα ανάγνωσης των εφημερίδων της πόλης από τον 19ο αιώνα ως το 1960, με επιστημονική τεκμηρίωση και ευέλικτο σύστημα αναζήτησης. «Ιδιαίτερα σημαντική είναι η παροχή υπηρεσιών ελεύθερης πρόσβασης στο Διαδίκτυο από το ασύρματο δίκτυο που χρησιμοποιείται ευρέως από τους Ηρακλειώτες και τους επισκέπτες της πόλης».

«Ευφυής» οικισμός. Η πόλη της Βέροιας ήρθε στο διεθνές προσκήνιο εξαιτίας της υπερσύγχρονης βιβλιοθήκης που διαθέτει. Είναι όμως περήφανη και για τις τεχνολογικές υπηρεσίες που έχει καταφέρει να προσφέρει στους δημότες της μέσω του «ευφυούς» οικισμού που έχει δημιουργήσει. Οπως εξηγεί ο Παύλος Παυλίδης, πρόεδρος των Νομικών Προσώπων του δήμου, ο οικισμός προσφέρει ένα σύγχρονο περιβάλλον διαβίωσης και εργασίας στους δημότες, στις επιχειρήσεις και στους επισκέπτες του δήμου, και θα καταστήσει την πόλη μια απόλυτα δικτυωμένη και «ευρυζωνική πολιτεία». Το σχέδιο αυτό έχει τη μορφή δεκαετούς πλάνου και περιλαμβάνει τόσο δράσεις ανάπτυξης υποδομών όσο και δράσεις ανάπτυξης υπηρεσιών.
 
Καταλαμβάνει έκταση περίπου 500 στρέμματα στο κέντρο της πόλης (χαρακτηρίζεται ως μεικτής χρήσης). Ο πληθυσμός της εν λόγω περιοχής προσδιορίστηκε γύρω στα 10.000 άτομα, δηλαδή περίπου 3.500 νοικοκυριά. Στη διάθεση των πολιτών της Βέροιας μέσω της ευρυζωνικότητας παρέχονται υπηρεσίες εκπαίδευσης, κοινωνικής φροντίδας, υποστήριξης τουριστών. Οι δυνατότητες που έχει ο δημότης προσδίδουν ποιότητα στην καθημερινότητά του, αφού με την υπηρεσία της κοινωνικής φροντίδας, για παράδειγμα, έχει άμεση πρόσβαση σε πραγματικό χρόνο στο προσωπικό της υπηρεσίας «Βοήθεια στο σπίτι», το οποίο επιπλέον λαμβάνει άμεσα και τυχόν συναγερμούς για έκτακτα περιστατικά.