Η αξία της Παιδείας αναγνωρίζεται καθολικά και σε υψηλούς τόνους. Η
εκπαίδευση είναι θεσμοθετημένο καθήκον της πολιτείας. Ωστόσο, η
Παιδαγωγική, ως επιστήμη της Αγωγής, έχει αμφισβητηθεί με πολλούς
τρόπους, όχι μόνο ως προς την αναγκαιότητά της, αλλά και ως γνωστικό
αντικείμενο και επιστημονικό πεδίο.
Η ρήση του Μπέρναρντ Σω ότι «Όποιος μπορεί να κάνει κάτι, το κάνει, όποιος δεν μπορεί, το διδάσκει» χρησιμοποιείται μάλλον σαν ευφυολόγημα, αλλά η αντίληψη ότι είναι αρκετό να γνωρίζεις το θέμα που θα διδάξεις εκφράζεται συχνά από σύγχρονους εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων.
Είναι όμως ανεξάρτητο το «τι» από το «πώς» της διδασκαλίας; Αν όχι, τότε τι περιλαμβάνει αυτό το «πώς»; Τεχνικές και μεθόδους ή και τη φυσιογνωμία των εκπαιδευτικών και των μαθητών τους; Και έπειτα, είναι όντως διδακτά όσα αξίζουν ή μας ενδιαφέρουν να μάθουμε; Τελικά, γιατί χρειάζεται η Παιδαγωγική;
Αυτά τα κεντρικά ζητήματα στοιχειοθετούν το θέμα για την πρώτη ημερίδα της Ένωσης Ελλήνων Παιδαγωγών. Η ημερίδα διεξάγεται το Σάββατο, 6 Οκτωβρίου 2012, στο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Αθηναίων, αίθουσα «Αντώνης Τρίτσης», ώρα 9.00-14.00.
Πρόγραμμα
9.00 – 9.30 : ΠΡΟΣΕΛΕΥΣΗ – ΕΓΓΡΑΦΕΣ
9.30 – 9.45: ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΙ - ΕΝΑΡΞΗ ΕΡΓΑΣΙΩΝ
Α΄ ΘΕΜΑΤΙΚΗ
9.45 – 10.00
Μπερερής Πέτρος
Πρόεδρος Ένωσης Ελλήνων Παιδαγωγών
Εισαγωγή στην προβληματική της θεματικής της ημερίδας: «Η αναγκαιότητα της Παιδαγωγικής επιστήμης»
10.00 – 10.20
Μαρμαρινός Ιωάννης
Πανεπιστήμιο Αθηνών
«Ο αναστοχαστικός δάσκαλος και το αξιακό πλαίσιο της εκπαίδευσης»
10.20 – 10.40
Φλουρής Γεώργιος, Μαυρόπουλος Αβραάμ
Πανεπιστήμιο Αθηνών
«Περιοδολόγηση τω σημαντικότερων παιδαγωγικών θέσεων-προσεγγίσεων σχετικά με την αναγκαιότητα της διδακτικής κατάρτισης των εκπαιδευτικών. Η πρόταση ενός σύγχρονου ‘‘αρχιτεκτονικού’’ μοντέλου διδασκαλίας»
10.40 – 11.00
Γουριώτου Έφη
Πανεπιστήμιο Κρήτης
«Οι παιδαγωγικές-λεκτικές αλληλεπιδράσεις εκπαιδευτικών και νηπίων»
11.00 – 11.30 ΣΥΖΉΤΗΣΗ
11.30 – 12.00 ΔΙΑΛΕΙΜΜΑ
Β΄ ΘΕΜΑΤΙΚΗ
12.00 – 12.20
Κολιάδης Εμμανουήλ
Πανεπιστήμιο Αθηνών
«Ο ρόλος και η προσφορά της σύγχρονης Ψυχολογίας (κοινωνικογνωστικός συμπεριφορισμός) στην Παιδαγωγική πράξη»
12.20 – 12.40
Νικολακάκη Μαρία
Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου
«Η κριτική Παιδαγωγική ως δημοκρατική πρακτική»
12.40 – 13.00
Βλαχάδη Μαρία
Πανεπιστήμιο Κρήτης
«Η Παιδαγωγική στην πολιτική επιστήμη»
13.00 – 13.30 ΣΥΖΗΤΗΣΗ
13.30 – 14.00 ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ
Η ρήση του Μπέρναρντ Σω ότι «Όποιος μπορεί να κάνει κάτι, το κάνει, όποιος δεν μπορεί, το διδάσκει» χρησιμοποιείται μάλλον σαν ευφυολόγημα, αλλά η αντίληψη ότι είναι αρκετό να γνωρίζεις το θέμα που θα διδάξεις εκφράζεται συχνά από σύγχρονους εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων.
Είναι όμως ανεξάρτητο το «τι» από το «πώς» της διδασκαλίας; Αν όχι, τότε τι περιλαμβάνει αυτό το «πώς»; Τεχνικές και μεθόδους ή και τη φυσιογνωμία των εκπαιδευτικών και των μαθητών τους; Και έπειτα, είναι όντως διδακτά όσα αξίζουν ή μας ενδιαφέρουν να μάθουμε; Τελικά, γιατί χρειάζεται η Παιδαγωγική;
Αυτά τα κεντρικά ζητήματα στοιχειοθετούν το θέμα για την πρώτη ημερίδα της Ένωσης Ελλήνων Παιδαγωγών. Η ημερίδα διεξάγεται το Σάββατο, 6 Οκτωβρίου 2012, στο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Αθηναίων, αίθουσα «Αντώνης Τρίτσης», ώρα 9.00-14.00.
Πρόγραμμα
9.00 – 9.30 : ΠΡΟΣΕΛΕΥΣΗ – ΕΓΓΡΑΦΕΣ
9.30 – 9.45: ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΙ - ΕΝΑΡΞΗ ΕΡΓΑΣΙΩΝ
Α΄ ΘΕΜΑΤΙΚΗ
9.45 – 10.00
Μπερερής Πέτρος
Πρόεδρος Ένωσης Ελλήνων Παιδαγωγών
Εισαγωγή στην προβληματική της θεματικής της ημερίδας: «Η αναγκαιότητα της Παιδαγωγικής επιστήμης»
10.00 – 10.20
Μαρμαρινός Ιωάννης
Πανεπιστήμιο Αθηνών
«Ο αναστοχαστικός δάσκαλος και το αξιακό πλαίσιο της εκπαίδευσης»
10.20 – 10.40
Φλουρής Γεώργιος, Μαυρόπουλος Αβραάμ
Πανεπιστήμιο Αθηνών
«Περιοδολόγηση τω σημαντικότερων παιδαγωγικών θέσεων-προσεγγίσεων σχετικά με την αναγκαιότητα της διδακτικής κατάρτισης των εκπαιδευτικών. Η πρόταση ενός σύγχρονου ‘‘αρχιτεκτονικού’’ μοντέλου διδασκαλίας»
10.40 – 11.00
Γουριώτου Έφη
Πανεπιστήμιο Κρήτης
«Οι παιδαγωγικές-λεκτικές αλληλεπιδράσεις εκπαιδευτικών και νηπίων»
11.00 – 11.30 ΣΥΖΉΤΗΣΗ
11.30 – 12.00 ΔΙΑΛΕΙΜΜΑ
Β΄ ΘΕΜΑΤΙΚΗ
12.00 – 12.20
Κολιάδης Εμμανουήλ
Πανεπιστήμιο Αθηνών
«Ο ρόλος και η προσφορά της σύγχρονης Ψυχολογίας (κοινωνικογνωστικός συμπεριφορισμός) στην Παιδαγωγική πράξη»
12.20 – 12.40
Νικολακάκη Μαρία
Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου
«Η κριτική Παιδαγωγική ως δημοκρατική πρακτική»
12.40 – 13.00
Βλαχάδη Μαρία
Πανεπιστήμιο Κρήτης
«Η Παιδαγωγική στην πολιτική επιστήμη»
13.00 – 13.30 ΣΥΖΗΤΗΣΗ
13.30 – 14.00 ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ