Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

19 Μαρ 2025

Μικρό εγχειρίδιο πρόσκλησης ανθρώπων του βιβλίου στο σχολείο, Εύη Τσιτιρίδου

Αντιμετωπίζω την πρόσκληση ανθρώπων του βιβλίου στο σχολείο ως μία ολοκληρωμένη μη τυπικού χαρακτήρα εκπαιδευτική δράση, που έχει ως κύριο στόχο της την ανάπτυξη της φιλαναγνωσίας αλλά και των ατομικών και συλλογικών δεξιοτήτων των μαθητών που σχετίζονται αναπόφευκτα και θεμελιακά με αυτήν.

Σχεδιάζω και οργανώνω το πριν, το κατά τη διάρκεια και το μετά της επίσκεψης ανθρώπων του βιβλίου στο σχολείο σε συνεργασία με τους μαθητές, τους συναδέλφους εκπαιδευτικούς, τη διεύθυνση του σχολείου, το Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων και άλλους εξωτερικούς συνεργάτες που μπορεί να συνδράμουν σε αυτήν, να την εμπλουτίσουν και να την προάγουν.

Λαμβάνω υπόψη την ηλικία, τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, τις ανάγκες, δυνατότητες, αδυναμίες και προσδοκίες των μαθητών κατά το σχεδιασμό και οργάνωση της δράσης, ώστε να δημιουργηθεί ένα θετικό και γόνιμο παιδαγωγικό κλίμα, όπου όλοι θα μπορούν να εκφράζονται, να συνυπάρχουν, να επικοινωνούν και να δημιουργούν ελεύθερα, ισότιμα, δημοκρατικά, συμπεριληπτικά.

Θυμάμαι πάντα ότι ο κυρίαρχος στόχος της πρόσκλησης ανθρώπου του βιβλίου στο σχολείο δεν είναι η μετατροπή της παρουσίας του και των δράσεων που σχετίζονται με αυτήν σε ένα ακόμη «μάθημα», σε ένα διδακτικού χαρακτήρα συμπλήρωμα των αναλυτικών προγραμμάτων, αλλά η εδραίωση της πεποίθησης ότι το βιβλίο συνιστά κορυφαίο πολιτιστικό αγαθό που μας προσφέρει ψυχαγωγία, συναισθηματική πλήρωση, ψυχική ενδυνάμωση, οξύνει την αντιληπτική, αισθητική, γνωστική, γλωσσική και επικοινωνιακή μας ικανότητα, τρέφει τη φαντασία και τη δημιουργικότητα, μας ταξιδεύει, μας εμπνέει, μας συντροφεύει.

Κατανοώ ότι η/ο συγγραφέας είναι ο σύγχρονος πρεσβευτής μιας πανάρχαιας και σπουδαίας -σε λειτουργικό, υπαρξιακό και συμβολικό επίπεδο- πνευματικής, καλλιτεχνικής και πολιτιστικής λειτουργίας: της γραφής ως τέχνης του λόγου. Δεν είναι ευκαιριακός «παρουσιαστής», «διασκεδαστής», «πωλητής βιβλίων»…Είναι μία προσωπικότητα με τις δικές της ανάγκες, δυνατότητες, δεξιότητες αλλά και προσδοκίες από την παρουσία της/του στο σχολείο. Δεσμεύει τον πολύτιμο χρόνο της/του για το σκοπό αυτό, προετοιμάζεται για να επικοινωνήσει αποτελεσματικά με το κοινό που τον περιμένει, μπορεί να έχει τρακ, αγωνία για την έκβαση αυτής της συνάντησης. Του αξίζει να βρεθεί σ’ ένα περιβάλλον που θα τον σεβαστεί και θα του επιτρέψει να επικοινωνήσει αβίαστα, άκοπα, δημιουργικά, πρωτότυπα και να απολαύσει κι εκείνος τη διεργασία.

Η συνέχεια εδώ