Η δυσλεξία είναι η κυριότερη μαθησιακή δυσκολία καθώς εμπεριέχει στοιχεία από όλες τις μορφές των ειδικών μαθησιακών δυσκολιών. Ενώ αρχικά φαίνεται να παρουσιάζεται ως δυσκολία κατάκτησης και επεξεργασίας του γραπτού λόγου στην πραγματικότητα συνδέεται με όλες τις λειτουργίες της γλώσσας με προεκτάσεις και στη μαθηματική σκέψη.
Η δυσλεξία είναι μια δυσχέρεια που αφορά όλες τις πλευρές της γλωσσικής λειτουργίας - την ανάγνωση, τη γραφή, την κατανόηση, την έκφραση, άσχετα αν, πολλές φορές η δυσχέρεια εμφανίζεται με ιδιαίτερη ένταση και έκταση σε μια μόνο λειτουργία με περισσότερα και εντονότερα συμπτώματα.
Η δυσλεξία δε σχετίζεται με τη χαμηλή νοημοσύνη.
Μέχρι σήμερα έχουν χρησιμοποιηθεί πολλοί όροι για να την υποδηλώσουν, όπως «σύμφυτη αμβλυωπία συμβόλων», «σύμφυτη αλεξία», «σύμφυτη λεξική τύφλωση», «ειδική αναγνωστική επιβράδυνση», «ειδική εξελικτική δυσλεξία» κ.ά.
Τα άτομα με δυσλεξία:
- διαβάζουν αργά και συλλαβιστά χωρίς τη σωστή χρήση των σημείων στίξης. Η ανάγνωσή τους είναι με επαναλήψεις ή παραλείψεις συλλαβών και λέξεων, με συγχύσεις γραμμάτων, συλλαβών και λέξεων που μοιάζουν μεταξύ τους.
- αδυνατούν να κατανοήσουν ή να απομνημονεύσουν το κείμενο που έχουν διαβάσει.
- στη γραφή τους παραλείπουν, αντιμεταθέτουν ή προσθέτουν γράμματα, συλλαβές ή και ολόκληρες λέξεις. Μπορεί να συγχέουν ή και να αντικαταστούν γράμματα που μοιάζουν οπτικά ή ακουστικά. Γράφουν καθρεπτικά κάποια γράμματα ή αριθμούς ενώ δεν αφήνουν κενά ανάμεσα στις λέξεις. Τέλος δεν τονίζουν ή παρατονίζουν κάποιες λέξεις.
- κάνουν πολλά λάθη γραμματικά, παραγωγικά, θεματικά αλλά και φωνητικά-φωνολογικά.
- δυσκολεύονται να κατανοήσουν, να συγκρατήσουν ή να αναπαράγουν σύνθετες προτάσεις. Αδυνατούν πολλές φορές να ανασύρουν από τη μνήμη τους την κατάλληλη λέξη αφού το λεξιλόγιό τους είναι περιορισμένο.
Από το βιβλίο Νίκος Τομαράς, Μαθησιακές Δυσκολίες, Εκδόσεις Πατάκη
Η δυσλεξία είναι μια δυσχέρεια που αφορά όλες τις πλευρές της γλωσσικής λειτουργίας - την ανάγνωση, τη γραφή, την κατανόηση, την έκφραση, άσχετα αν, πολλές φορές η δυσχέρεια εμφανίζεται με ιδιαίτερη ένταση και έκταση σε μια μόνο λειτουργία με περισσότερα και εντονότερα συμπτώματα.
Η δυσλεξία δε σχετίζεται με τη χαμηλή νοημοσύνη.
Μέχρι σήμερα έχουν χρησιμοποιηθεί πολλοί όροι για να την υποδηλώσουν, όπως «σύμφυτη αμβλυωπία συμβόλων», «σύμφυτη αλεξία», «σύμφυτη λεξική τύφλωση», «ειδική αναγνωστική επιβράδυνση», «ειδική εξελικτική δυσλεξία» κ.ά.
Τα άτομα με δυσλεξία:
- διαβάζουν αργά και συλλαβιστά χωρίς τη σωστή χρήση των σημείων στίξης. Η ανάγνωσή τους είναι με επαναλήψεις ή παραλείψεις συλλαβών και λέξεων, με συγχύσεις γραμμάτων, συλλαβών και λέξεων που μοιάζουν μεταξύ τους.
- αδυνατούν να κατανοήσουν ή να απομνημονεύσουν το κείμενο που έχουν διαβάσει.
- στη γραφή τους παραλείπουν, αντιμεταθέτουν ή προσθέτουν γράμματα, συλλαβές ή και ολόκληρες λέξεις. Μπορεί να συγχέουν ή και να αντικαταστούν γράμματα που μοιάζουν οπτικά ή ακουστικά. Γράφουν καθρεπτικά κάποια γράμματα ή αριθμούς ενώ δεν αφήνουν κενά ανάμεσα στις λέξεις. Τέλος δεν τονίζουν ή παρατονίζουν κάποιες λέξεις.
- κάνουν πολλά λάθη γραμματικά, παραγωγικά, θεματικά αλλά και φωνητικά-φωνολογικά.
- δυσκολεύονται να κατανοήσουν, να συγκρατήσουν ή να αναπαράγουν σύνθετες προτάσεις. Αδυνατούν πολλές φορές να ανασύρουν από τη μνήμη τους την κατάλληλη λέξη αφού το λεξιλόγιό τους είναι περιορισμένο.
Από το βιβλίο Νίκος Τομαράς, Μαθησιακές Δυσκολίες, Εκδόσεις Πατάκη