Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

5 Απρ 2011

Ο συμβουλευτικός ρόλος του ειδικού παιδαγωγού προς τους γονείς παιδιών με ιδιαιτερότητες

Tης Ειρήνη Διάδου, Παιδαγωγoύ Ειδικής Αγωγής του 13ου Δημ. Σχολ. Χαλανδρίου


Η αξία της καλής συνεργασίας-επικοινωνίας του σχολείου και της οικογένειας του μαθητή είναι αναμφισβήτητη. Τα οφέλη είναι πάρα πολλά και για τους γονείς και για τον εκπαιδευτικό αλλά κυρίως για το παιδί. Αποτέλεσμα καλής συνεργασίας είναι η βελτιωμένη στάση του μαθητή για το σχολείο, η αύξηση κινήτρων για συμμετοχή, η ενασχόληση του με γνωστικά αντικείμενα στο σπίτι και συνολικά η καλύτερη ποιότητα εκπαίδευσης που του παρέχεται. Για τον εκπαιδευτικό τα θετικά είναι πολύτιμα και χρήσιμα για το έργο του. Αφενός συλλέγει ζωτικής σημασίας πληροφορίες για το μαθητή και τη κουλτούρα της οικογένειας του αφετέρου εκτιμά τόσο τις προσδοκίες όσο και το χρόνο και τις ικανότητες που έχουν οι γονείς. Τέλος οι γονείς ωφελούνται τόσο σε πρακτικό επίπεδο, με τη καθοδήγηση του εκπαιδευτικού για τις προτεινόμενες δραστηριότητες που θα ήταν καλό να κάνει το παιδί στο σπίτι και τον τρόπο, όσο και σε θεωρικό επίπεδο αποκτώντας περισσότερες γνώσεις για την ανάπτυξη και τη μάθηση, διαμορφώνοντας θετικές επιδράσεις στο παιδί για το σχολείο και θετικότερη στάση προς τις γνώσεις και τις ικανότητες του εκπαιδευτικού. Οι γονείς έχουν ανάγκη από έναν εκπαιδευτικό που θα είναι συνεργάτης τους και μαζί του να μπορούν να συμπορεύονται στο δύσκολο έργο της εκπαίδευσης του παιδιού τους.
Η ανάγκη αυτή φαντάζει ακόμη πιο απαραίτητη όταν οι γονείς είναι γονείς ενός παιδιού με αναπηρία ή με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Τότε το άγχος και η αγωνία των γονιών πολλαπλασιάζεται καθώς αντιμετωπίζουν κάτι άγνωστο και συνταρακτικό. Σε αυτό το δύσκολο έργο που καλούνται να επιτελέσουν χρειάζονται ένα εκπαιδευτικό που θα τους ενημερώσει, θα τους καθοδηγήσει, θα τους κατανοήσει, θα τους «ακούσει». Το συμβουλευτικό ρόλο αυτό καλείται να εκπληρώσει ο ειδικός παιδαγωγός. Ο ειδικός παιδαγωγός θα πρέπει να δημιουργεί ευχάριστο κλίμα στις συναντήσεις του με τους γονείς που θα πρέπει να είναι συχνές και συστηματικές. Ακόμη θα πρέπει να ακούει τον γονέα προσεχτικά χωρίς να τον κρίνει ενημερώνοντας τον με σαφήνεια με όσες το δυνατόν περισσότερες πληροφορίες για το παιδί του και συμβουλεύοντας τον υπεύθυνα. Αναλυτικότερα ο ειδικός παιδαγωγός ενημερώνει τους γονείς για τους τρόπους παρέμβασης, το πλαίσιο μέσα στο οποίο θα κινηθεί για την εκπαίδευση του παιδιού τους και συνεργάζεται μαζί τους λαμβάνοντας πολύ σοβαρά τις απόψεις τους. Επίσης ο ειδικός παιδαγωγός οφείλει να προσφέρει καθοδήγηση και βοήθεια στους γονείς για την υποστήριξη του παιδιού σε μαθησιακές δραστηριότητες στο σπίτι. Ο ειδικός παιδαγωγός είναι υπεύθυνος για να φέρει τους γονείς σε επαφή με υπηρεσίες από τις οποίες μπορούν να ωφεληθούν τόσο οι ίδιοι όσο και το παιδί τους καθώς για να τους ενημερώσει σχετικά με δικαιώματα και παροχές που τους αναλογούν.
Τα κυριότερα όμως σημεία στα οποία θα πρέπει να δώσει έμφαση ο ειδικός παιδαγωγός είναι να παρέχει τους γονείς τη συμπαράσταση του, χρόνο και τη διάθεση του για να τους ακούει, να τους πληροφορεί και τους λύνει απορίες. Επίσης να συζητάει μαζί τους για τυχόν ενδοιασμούς που μπορεί να έχουν σχετικά με την εκπαίδευση του παιδιού τους. Τέλος ένας ειδικός παιδαγωγός θα πρέπει να έχει την ικανότητα να τους κατανοεί, να τους νοιώθει να έχει την ενσυναίσθηση που αναλογεί σε μια τέτοια σχέση. Μια σχέση οικογένειας – ειδικού παιδαγωγού η οποία θα πρέπει να βασίζεται στο σεβασμό, στην ασφάλεια και στην εχεμύθεια.

Πηγή: http://www.fourtounis.gr