Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

11 Σεπ 2014

Ειδική Αγωγή - ΑΥΤΙΣΜΟΣ: Συγκλονιστική επιστολή εκπαιδευτικού ΕEΕΕΚ για το μαθητή του με αυτισμό

«Η εκπαίδευση μπορεί να αποτελέσει το καλύτερο «φάρμακο» και οι εκπαιδευτικοί τους καλύτερους «γιατρούς». Ας προσπαθήσουμε όλοι οι εκπαιδευτικοί (μα όλοι, γιατί η ειδική αγωγή χρειάζεται κοινή στρατηγική και συνεργασία) ώστε να έχουμε πάντα τις καλύτερες συνθήκες εκπαίδευσης για όλα τα παιδιά». Νίκος Αθανασόπουλος


Ένας έφηβος με αυτισμό, λόγω προβληματικής συμπεριφοράς, οδηγείται σε Ψυχιατρική Κλινική από τους γονείς του και εκπαιδευτικούς του ειδικού σχολείου που φοιτά, για να καταλήξει δεμένος για μέρες στο κρεβάτι της Ψυχιατρικής  Κλινικής ενηλίκων. Την ίδια στιγμή, ένας από τους δασκάλους του, έχοντας πλήρη συναίσθηση ότι είναι «εκπαιδευτικός στην ειδική αγωγή» και άρα έχει υποχρέωση να υπερασπίζεται το νόμιμο και ανθρώπινο δικαίωμα στην κατάλληλη εκπαίδευση του κάθε παιδιού με αίσθημα ευθύνης, διαφοροποιείται από τους υπόλοιπους συναδέλφους του, νιώθει την ανάγκη να συμπαρασταθεί στο μαθητή μου και στέλνει  τα παρακάτω λόγια και την επιστολή.

Η εξέλιξη ενός ατόμου που βρίσκεται στο Φάσμα του Αυτισμού είναι συνάρτηση της παιδοψυχιατρικής παρακολούθησης και της εκπαίδευσής του. Για την εκπαίδευση είναι υπεύθυνοι οι γονείς, το σχολικό πλαίσιο και άλλες υποστηρικτικές δομές, καθώς και επαγγελματίες του χώρου που επιλέγονται από τους γονείς.

Στα αναλυτικά προγράμματα ειδικής αγωγής (2003 ΣΕ 04530072) από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο και από το τμήμα ειδικής αγωγής του Υπουργείου Παιδείας για τα άτομα με Αυτισμό αναφέρονται τα εξής:

1. Ο μαθητής με αυτισμό έχει την εκπαιδευτική ανάγκη για δομημένη διδασκαλία σε δομημένες αίθουσες όπου θα πρέπει να πληροφορείται ποιες δραστηριότητες θα κάνει, πόσες φορές θα τις επαναλάβει, πώς θα γνωρίζει ότι τελείωσε η δραστηριότητα, τι θα ακολουθήσει μετά.

2. Οι μαθητές με αυτισμό παρουσιάζουν προβληματικές συμπεριφορές που είναι συχνά το βασικό εμπόδιο για τη σχολική και κοινωνική ένταξή τους. Τα πιο κοινά προβλήματα συμπεριφοράς στους μαθητές με αυτισμό είναι οι κρίσεις θυμού, η επιθετικότητα προς άλλους, οι αυτοτραυματισμοί, οι στερεότυπες συμπεριφορές.

Κάθε προβληματική συμπεριφορά έχει νόημα-λειτουργία για το μαθητή με αυτισμό. Επειδή οι δεξιότητες επικοινωνίας είναι περιορισμένες, πολλές φορές οι προβληματικές συμπεριφορές είναι για τους ίδιους επικοινωνιακή λειτουργία. Επίσης, με την προβληματική συμπεριφορά τους εκφράζουν το άγχος, τη σύγχυση, το φόβο τους, που μπορούν να προκύπτουν όταν οι δραστηριότητες δεν είναι ευχάριστες ή ανάλογες με το επίπεδο ικανοτήτων του μαθητή. Άλλες φορές προκύπτουν επειδή δεν κατανοεί τις οδηγίες εκτέλεσης που του δίνονται για τις δραστηριότητές του ή δε γνωρίζει πότε τελειώνει και τι ακολουθεί μετά. Σε άλλες περιπτώσεις έχει σκοπό την προσέλκυση προσοχής ή την αποφυγή-άρνηση μιας δραστηριότητας ή για λόγους αισθητηριακής ευχαρίστησης εμφανίζονται προβληματικές συμπεριφορές.

4. Είναι αναγκαία η λειτουργική ανάλυση συμπεριφοράς και ο σχεδιασμός θετικών εναλλακτικών και κοινωνικών παρεμβάσεων. Το πρώτο στάδιο του σχεδιασμού της παρέμβασης περιλαμβάνει τη συστηματική παρατήρηση και ανάλυση των λειτουργιών της συμπεριφοράς. Το δεύτερο στάδιο περιλαμβάνει την επιλογή στρατηγικών που είναι οι πιο κατάλληλες για τα προβλήματα συμπεριφοράς που εμφανίζει ο μαθητής.

Από όλα τα παραπάνω γίνεται σαφές πόσο σημαντικός είναι ο ρόλος της εκπαίδευσης στην εξέλιξη και στην κοινωνική ένταξη των ατόμων με Αυτισμό, κάνοντας τη ζωή τους λειτουργική, ευχάριστη και αξιοπρεπή!!

Ακόμα περισσότερα εδώ