Μείωση του αριθμού των μαθητών της τάξης του 25% καταγράφεται στα ιδιωτικά σχολεία, καθώς οι γονείς αδυνατούν να ανταποκριθούν στα υψηλά δίδακτρα, προτιμώντας τα δημόσια σχολεία. Ήδη 7 ιδιωτικά δημοτικά, γυμνάσια και λύκεια σε όλη τη χώρα έχουν κλείσει, 20 νηπιαγωγεία αναμένεται να κλείσουν, ενώ από το Σεπτέμβριο που ανοίγουν τα σχολεία, η εικόνα θα είναι περισσότερο ξεκάθαρη.Σύμφωνα με τα πρώτα διαθέσιμα στοιχεία, όπως αναφέρει ρεπορτάζ του «Έθνους», στα γυμνάσια-λύκεια η μείωση ανέρχεται περίπου στο 25%, στα μεγάλα παραδοσιακά σχολεία η μείωση είναι κάτω από 10%, στα δημοτικά η μείωση φτάνει στο 10-12%. Παράλληλα, παρατηρείται μείωση ενδιαφέροντος στα σχολεία όπου υπήρχε μεγάλη λίστα αναμονής, ενώ στα στοιχεία για τη μείωση των μαθητών που παρατίθενται δεν περιλαμβάνονται στοιχεία των μαθητών των σχολείων που έκλεισαν.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Στατιστικής Υπηρεσίας, τα δύο τελευταία χρόνια εγκατέλειψαν τα ιδιωτικά περίπου 4.000 μαθητές. Αν συνυπολογιστεί και η χρονιά 2008-2009, οπότε άρχισε να εκδηλώνεται το φαινόμενο, ο αριθμός ανεβαίνει στους 17.276 μαθητές!
Οι εκπαιδευτικοί που εργάζονται στα ιδιωτικά σχολεία αποδίδουν τη μείωση των εγγραφών στην ιδιωτική εκπαίδευση οφείλεται κυρίως στους εξής λόγους:
• Στην οικονομική κρίση η οποία έχει πλήξει τα μεσαία στρώματα (μισθωτούς, μικρομεσαίους επιχειρηματίες και αυτοαπασχολούμενους), που όμως είναι και οι κυριότεροι πελάτες των ιδιωτικών σχολείων. Προφανώς τα συγκεκριμένα νοικοκυριά θεώρησαν ότι το ιδιωτικό σχολείο καταναλώνει μεγάλο κομμάτι του οικονομικού τους προϋπολογισμού.
• Στις μεγάλες αυξήσεις στα δίδακτρα. Όταν το 2004 απελευθερώθηκαν τα δίδακτρα για τις εισαγωγικές τάξεις των ιδιωτικών σχολείων, αυτά έφτασαν στα ύψη και παρατηρήθηκαν αυξήσεις συνολικά μέχρι και 200%. Σε πολλές περιπτώσεις μάλιστα οι γονείς πλήρωναν και πληρώνουν σε ιδιωτικά σχολεία φύκια για μεταξωτές κορδέλες, αφού οι εκπαιδευτικές υπηρεσίες που προσφέρουν είναι κάτω του μετρίου.
«Τους τελευταίους μήνες γίναμε μάρτυρες της επίμονης προσπάθειας του συνδέσμου των ιδιοκτητών ιδιωτικών σχολείων (ΣΙΕΙΕ) να αποκομίσουν οφέλη με επικοινωνιακούς χειρισμούς και μαγειρεμένα στοιχεία, διογκώνοντας το πρόβλημα καθυστέρησης καταβολής των διδάκτρων από γονείς και της μικρής μείωσης των εγγραφών. Πιο συγκεκριμένα, με αφορμή τα παραπάνω, κάποια σχολεία που είτε προέκυψαν από φροντιστήρια είτε βλέπουν την ιδιωτική εκπαίδευση ως πεδίο κερδοσκοπίας, προβαίνουν σε παράνομες μειώσεις μισθών, προγράφουν απολύσεις έμπειρων εκπαιδευτικών για οικονομικούς και μόνο λόγους, απειλούν και τρομοκρατούν. Τέτοια σχολεία, ευτυχώς όχι πολλά, δεν μακροημερεύουν στην εκπαίδευση. Αντίθετα, σχολεία που αποτελούν πυρήνες μόρφωσης και πολιτισμού έχουν πολύ μικρή μείωση εγγραφών -από 4 έως 7%- και εξακολουθούν να συσπειρώνουν γύρω τους την εμπιστοσύνη γονέων και μαθητών», τονίζει στην εφημερίδα ο γενικός γραμματέας Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών Β. Ελλάδας – ΙΕΛΒΕ, Δημήτρης Σελέκος.
«Η ιδιωτική εκπαίδευση στην Ελλάδα δεν είναι ένα τοπίο ομοιόμορφο και ομοιογενές. Αντιθέτως, υπάρχουν σχολεία διαφορετικών 'ταχυτήτων' που έχουν επιδείξει διαφορετικές αντοχές στην οικονομική κρίση που μαστίζει τη χώρα», σημειώνει, από την πλευρά του, ο πρόεδρος της ΟΙΕΛΕ, Μιχάλης Κουρουτός.
«Όπως προκύπτει από την επεξεργασία των στατιστικών στοιχείων η μείωση μαθητών που υφίστανται τα σχολεία είναι αντιστρόφως ανάλογη της ποιότητάς τους. Τα τελευταία χρόνια υπήρξε μερίδα ιδιωτικών σχολείων που, εκμεταλλευόμενη την απελευθέρωση των διδάκτρων την περίοδο 2005-09, προέβη σε παράλογες αυξήσεις από 60 έως και 200%. Τα σχολεία αυτά είναι κυρίως σχολεία που λειτουργούν με όρους ασύδοτης αγοράς, χωρίς σταθερό προσωπικό, με απουσία αρμονικού εκπαιδευτικού κλίματος, με παράνομο προσωπικό, ώστε οι ιδιοκτήτες να φοροδιαφεύγουν, με παροχές βιτρίνας κι όχι με παιδαγωγική δουλειά ουσίας. Αυτά τα σχολεία σήμερα βρίσκονται αντιμέτωπα με ραγδαία μείωση μαθητών και κάποια από αυτά απειλούνται ακόμη και με λουκέτο», συνεχίζει.
«Κάποιοι σχολάρχες θεώρησαν πως μπορούν να μετατρέψουν την εκπαίδευση σε φθηνό προϊόν εύκολου πλουτισμού. Η κρίση τούς ξεγυμνώνει. Η κοινωνία γυρίζει την πλάτη της στα ιδιωτικά εκπαιδευτήρια που λειτουργούν με απαράδεκτα υψηλά δίδακτρα, με εκπαιδευτικούς που δεν έχουν ούτε τα ουσιαστικά ούτε τα τυπικά προσόντα για να σταθούν σε τάξη, με διευθύνσεις που αντιμετωπίζουν τους γονείς και τους μαθητές ως πελάτες. Η παρούσα δυσμενής οικονομική συγκυρία δίνει και μια ευκαιρία. Να καθαρίσει η ήρα από το στάρι. Να ανασυγκροτηθεί εκ νέου η δημόσια παιδεία και να αναδειχθούν τα ιδιωτικά σχολεία που προσφέρουν. Δυστυχώς, στη συγκυρία αυτή η πολιτική ηγεσία του Υπ. Παιδείας και η υφυπουργός δεν έχουν σταθεί στο ύψος των περιστάσεων», καταλήγει ο κ. Κουρούτος.
Πηγ'η: http://tvxs.gr